السبت، فبراير 11، 2006

أنا اتقرطست

كل واحد فينا بيفضل معتز قوي انه بيفهم ومتابع وصعب حد لا مؤاخذة يقطرسه بس أنا بقه عندي الشجاعة إني اعترف "أنا اتقرطست يا رجاله ويا بنات"
بس بصراحة دي كانت أجمل واهم مرة اتقرطس فيها لان واحد كان بيحبني ومخبي عليه وتقريبا كل الناس كانت عارفه إلا أنا.

الموضوع كان كبير وأنا مش واخده بالي يعني حد كان متابعني ومركز في كل حاجة في حياتي لبسي وموضوعاتي وأصحابي وكلامي في التليفون ومتابع أخباري.

عموما مش بس كده ده كمان خلى والده يشوفني وعشان محدش يفهم غلط أنا ها حكي الحكاية
هو زميلي في الشغل واصغر مني في السن وفي الفترة الأخيرة تقدروا تقولوا إننا تواصلنا إنسانيا ووفقا لطبيعة عملنا (كصحفيين يعني) ممكن نروح مع بعض مظاهرة معرض، ندوة كده يعني.

المهم في يوم من أيام معرض الكتاب سال "منى" صاحبتي لو حد فينا يحب يروح المعرض وأنا كنت رايحة بس مكسلة ، واتقابلنا ورحنا وهناك قابلت والده(عنده دار نشر )وهو بجد شخص هايل(والده) وكمان شفت أخوه وعادي عين اشترينا كتب وحضرنا مظاهرة كفاية وسجلنا صوت واتفرجنا ع الناس وصلينا الجمعة وروحنا وانتهى اليوم.

وبعد يومين كانت المديرة شيرين ومصعب والأخ(....) طول النهار يضحكوا وكان فيه مسرحية طول النهار والكلام متصل ع الماسنجر وأنا بس اللي مش مشتركة في الحوار واتاكدت أن الكلام عليه يمكن شكلي ملغبط أو طرحتي مش مضبوطة ويمكن أنا فيه حاجه غلط واتخنقت ومشيت أول يوم وتاني يوم نفس الحالة سبحان الله طيب ناس مبسوطة وآنا مالي ربنا يبسطهم.

المفاجعة
هي بجد ما ينفعش نسميها ألا كده لأنها تخطت مرحلة المفاجأة إلى مفاجعة وعرفتها من شيرين بعد يوم طويل من الضحك الثلاثي المتصل بين شيرين ومصعب وأخينا وأنا أفضل احتفظ باسمه شوية مش كثير ما تقلقوش وبعدها قالت لي انه معجب بيه وانه طلب منها تكلمني بن انه ملتزم يعني..!

المهم أنا افتكرتها بتشتغلني طبعا لانتا زي ناقر ونقير وقلت دي مسابقة أحسن مفاجأة أو فيلم خطر على بالي أو إن شهر ابريل هل بدري، وخصوصا إنهم غاويين مقالب بس طلعت بتتكلم جد وأنا "ازبهليت "بكل ما تحمل الكلمة من معنى وأي ازبهلال قال إيه بيحبني...........؟

والأغرب من كده إن كل الناس شايفة إن ده طبيعي وأننا مناسبين لبعض جدا وأننا شبه بعض مع البعد عن الشكل يعني شبه بعض في الصفات والطموح والحاجات الجامدة دي.

والأغرب والأغرب إني اكتشفت فعلا إننا شبه بعض في كل حاجة تقريبا يعني الأكل اللي بنحبه والأغاني وألوان الهدوم والفاكهة ولاحظنا إننا بنفكر في نفس الموضوعات في وقت واحد وحتى في الأبراج طلعنا مناسبين على حد قول والدته يا سبحان الله..

هناك 3 تعليقات:

مصـ( الخير )ـعب يقول...

أنا فشخور إني أحد الأسباب الرئيسية في الموضوع ده ،
و قال ايه يا أخت بنت البلد "أنا كنت فضايح"!!
ماشي ماشي

radwa osama يقول...

انا مبسوطه علشانك بس ايه يعنى ما تكتبى اسمه ..ايه المشكلة ..ليه يعنى واحد صاحبنا ..يا بنتى ده اجمل حاجة فى الدنيا انك تحب بصوت عالى

محمد السيد يقول...

أنا عرفته .. عرفته والله ........

بس أنا مش فاهم ........

أنت كملتي كلامك كده ولا لسة ؟؟؟

همممممم ...

عنده دار نشر .. وكان موجود في معرض الكتاب .... وعلي فكرة والدي يعرفه شخصيا ...

اقول لك جده مين كمان ؟؟؟

لالالالا يمكن مش هو ....

سلام
لا للتمديد ... لا للتوريث ... نعم لتعديل الدستور المصري

إيه ده ؟؟إيه التوقيع اللي أنا كاتبه ده ... معلش يا بنتي واضح إنها العاده
سلام
mohamedmat@hotmail.com